ردیفنام محصولتعدادافزودنکاستنقیمت (تومان)حذف
جمع کل خرید 0
پرداخت ×

تن ساز کالا

مضرات خوردن هله هوله برای کودکان

junk-food-kids

خوردن هله هوله در کودکان را نمی توان قطع کرد اما حتماً باید آنرا کنترل کنید چراکه هله هوله برای کودکان بسیار مضر است.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ با توجه به نشریه «دستورالعمل های رژیمی برای آمریکایی ها در سال ۲۰۱۰»، دسرهای بر پایه غلات و پیتزا و همچنین نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا، منابع اصلی کالری برای کودکان ۲ تا ۱۸ را تشکیل می دهند. با این آمار، چندان تعجب آور نیست که نرخ چاقی در کودکان از بین ۴ تا ۶ درصد، بسته به محدوده سنی در اوایل دهه ۱۹۷۰ به بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تا سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است. یک رژیم غذایی مملو از هله هوله، نه تنها بر وزن بلکه بر سایر جنبه های زندگی یک کودکی نیز تاثیر می گذارد.

تاثیر آن بر سلامت روان

نیاز به یک رژیم غذایی خوب، از همان ابتدای زندگی آغاز می شود. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در “مجله آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا” منتشر شد، رژیم غذایی کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله و همچنین رژیم غذایی مادر در زمان بارداری را مورد بررسی قرار دارد. محققان نتیجه گرفتند که رژیم غذایی مادر باردار و کودک پس از تولد، هردو می توانند بر سلامت کودک تاثیر بگذارند. یک رژیم غذایی سرشار از هله هوله های ناسالم و مواد مغذی اندک، با مشکلات رفتاری و عاطفی از جمله اضطراب و افسردگی مرتبط بود.

تاثیر آن روی ریسک چاقی و ابتلا به بیماری

به گفته محققان که یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ در مجله طب اطفال منتشر کردند، یک رژیم غذایی سرشار از فست فود در افراد ۴ تا ۱۹ ساله، خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد. آنها دریافتند کودکانی که فست فود می خوردند، کالری، چربی، کربوهیدرات، قندهای افزوده و نوشیدنی های شیرین شده با شکر بیشتری نسبت به افرادی که فست فود نمی خوردند، مصرف کردند. بعلاوه این کودکان، شیر، فیبر، میوه و سبزیجات غیر نشاسته ای کمتری مصرف کردند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، احتمال ابتلای کودکان چاق به فشار خون بالا و کلسترول بالا بیشتر است و هر دو اینها از عوامل خطر برای بیماریهای قلبی عروقی هستند. بعلاوه، کودکان چاق در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به پیش دیابت، مشکلات استخوان و مفصل، آپنه خواب و مشکلات روانی قرار دارند. وضعیت چاقی آنها می تواند در بزرگسالی نیز آنها را تعقیب کند.

تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی

یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی بدرد نخور می تواند مانع موفقیت فرزند شما در مدرسه شود. محققان در سال ۲۰۱۳، رژیم های غذایی بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز را با نمراتشان در یک ارزیابی سواد استاندارد، مقایسه کردند. آنها دریافتند دانش آموزانی که رژیم غذایی با کیفیت پایین مصرف کرده بودند، در این آزمون استاندارد عملکرد بدتری داشتند. نتایج در سال ۲۰۰۸ در مجله «بهداشت مدارس» منتشر شد.

رژیم غذایی ایده آل برای کودکان

کالری مصرفی ایده آل برای یک کودک براساس جنسیت، سن و سطح فعالیت بدنی متفاوت است. بطور کلی یک دختر از سن ۴ تا ۱۳ سالگی، بین ۱۲۰۰ و ۲۲۰۰ کالری نیاز دارد. هنگامیکه به سالهای نوجوانی اش برسد، به ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری نیاز دارد. پسران جوان در طول سالهای پیش از بلوغ به ۱۲۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری و در سنین نوجوانی به ۲۰۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری در روز نیازدارند. این کالریها باید شامل غذاهایی باشند که چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، نمک و قندهای افزوده کمی دارند.

طیف گسترده ای از مواد غذایی را از همه گروههای غذایی انتخاب کنید، از جمله پروتئین خالص مانند ماکیان، ماهی و حبوبات، محصولات لبنی کم چرب، غلات سبوس دار و مقدار زیادی میوه و سبزی. برای جلوگیری از پرخوری، برای بار دوم بررسی کنید که اندازه سهم ها برای سن کودک شما مناسب است یا نه.