ردیفنام محصولتعدادافزودنکاستنقیمت (تومان)حذف
جمع کل خرید 0
پرداخت ×

تن ساز کالا

راه های پیشگیری از نفخ شکم و آسایش در تعطیلات

dairy

نفخ معده برای هیچ کسی خوشحال کننده نیست پس چرا با آغوش باز به سراغ آن می رویم؟

به گزارش آلامتو و به نقل از روزیاتو؛ یکی از نگرانی هایی که بسیاری از افراد دارند این است که با پایان تعطیلات نوروز، کمر بسیاری از لباس های شان تنگ می شود.

علت اصلی این روند نامطلوب که در تمام فرهنگ ها نیز وجود دارد عدم تحرک و مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و انواع و اقسام خوراکی های پرکالری است.

بسیار اهمیت دارد که از راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از این جریان استفاده کنیم تا هم بتوانیم از تعطیلات خود لذت ببریم و هم بعد از پایان آن بدون داشتن عذاب وجدان، بدون افزایش سایز دور کمر و با روحیه و حال خوب، فعالیت های کاری در سال جدید را آغاز کنیم.

در ادامه راهکارهایی را برای تان برخواهیم شمرد که اگر عزم خود برای به کار گرفتن آنها را جزم کنید، احساس رضایت مندی بیشتری از خود خواهید داشت.

از بشقاب کوچک تری استفاده کنید

یکی از متخصصان مجرب در زمینه تغذیه بر این باور است که کنترل مقدار غذایی که میل می کنید می تواند در روند کاهش وزن شما پادشاهی کند. بنابراین توصیه می شود که بشقاب کوچک تری انتخاب کنید و بر سبزیجات و پروتئین های گیاهی تمرکز بیشتری داشته باشید.

هرگز با شکم کاملا خالی به مهمانی های نوروزی نروید

«دایان سنفیلیپو» از متخصصین تغذیه می گوید پیش از رفتن به مهمانی های شام حتما وعده صبحانه و میان وعده های سبک میل کنید. وی نویسنده کتاب «۲۱ روز سم زدایی از شکر» است.

سنفیلیپو تاکید می کند از آنجایی که بلافاصله بعد از ورود شما به مهمانی غذا سرو نمی شود، به همین دلیل شما که در حال هلاک شدن از گرسنگی هستید خود را مشغول خوردن هله هوله خواهید کرد. این کار باعث نفخ شکم تان خواهد شد.

بلافاصله بعد از صرف غذا روی کاناپه دراز نکشید

سنفیلیپو در این باره می گوید، از آنجایی که در کل فعالیت بدنی تان در طول تعطیلات کاهش پیدا می کند نباید بعد از صرف وعده های غذایی دراز بکشید.

برای جلوگیری از این کار می توانید از برخی از اعضای خانواده تان بخواهید که شما را برای یک پیاده روی در اطراف منزل همراهی کنند.

هوا هم در آن موقع از سال خنک است و می توانید لحظاتی خوبی را در کنار هم بگذرانید. با این کار غذایی که میل کرده اید نیز هضم خواهد شد.

مراقب مصرف میزان کافئین و نوشیدنی های گازدار باشید

دکتر «کیتی برویهیر» بر این باور است که هم کافئین و هم نوشیدنی های گازدار می توانند باعث ایجاد نفخ شوند.

همچنین مصرف کافئین خصوصا زمانی که با شکم خالی مصرف شود، سایر عوارض همچون شکم روش و سوء هاضمه را نیز به همراه خواهد داشت.

نوشیدنی های گازدار نیز حتی بیش از کافئین می توانند سبب سوزش معده شوند و رفلکس های گوارشی، باد شکم و نفخ را به وجود آوردند. تا آنجا که می توانید آب بنوشید.

اگر هم می خواهید کافئین و یا نوشیدنی های گازدار مصرف کنید آنها را در نیمه نخست روز میل کنید تا گاز کمتری ایجاد و در بدن نگه دارد.

با راهکارهای سالم استرس زدایی کنید

می توانید با کارهایی از قبیل خرید کردن، تغییراتی در دکوراسیون، آشپزی و کارهایی این چنینی سطح استرس خود را کاهش دهید.

مطالعات فراوان نشان داده که استرس می تواند دلیل بسیاری از بیماری های گوارشی، سوزش معده و تحریکات مربوط به معده باشد. می توانید با ۲۰ دقیقه پیاده روی و ورزش روزانه میزان استرس را کم کنید.

کارهای دیگری چون گوش دادن به موسیقی های آرامبخش، ۱۰ دقیقه مدیتیشن، دوش آب گرم و ماساژ نیز می توانند بسیار موثر باشند.

غذاهای سنگین و پر کالری را تنها به برخی از مناسبت ها اختصاص دهید

بسیار خوب است که در برخی از مراسم خاص کمی هم از کیک ها و شیرینی های سنتی میل کنید. تلاش کنید خوراکی هایی چون آجیل، گوشت های بسیار چرب و شیرینی های خامه ای را به صورت روتین میل نکنید.

اگر مستعد سوزش معده هستید بعد از وعده های غذایی از آبنبات نعناعی یا اندکی از دسرها یا نوشیدنی هایی که در آنها نعناع وجود دارد استفاده کنید. نعناع می تواند از بسیاری از ریفلکس های معده جلوگیری کند.

از مصرف بیش از اندازه لبنیات پرهیز کنید

حتی اگر بدن تان تحمل مصرف لاکتوز را هم دارد در طول تعطیلات بیش از اندازه محصولات لبنی مانند ترکیب شیر و تخم مرغ، پنیر و دسرهای خامه ای نخورید. اگر قرار است شب به مهمانی یا رستوران بروید در طول روز مقدار کمتری لبنیات مصرف کنید.

پایه و اساس تغذیه را رعایت کنید

یکی از مربیان ورزشی تاکید دارد که این را به خاطر بسپارید که چه در طول تعطیلات و چه بعد از آن به اندازه کافی پروتئین، میوه، سبزیجات و آب مصرف کنید.

سخت ترین کار این است که بعد از تعطیلات بخواهید مقدار غذایی را که می خورید کاهش دهید.

برنامه ای برای ورزش کردن داشته باشید

یکی از مشاوران تغذیه بر این باور است اگرچه در طول تعطیلات سرتان شلوغ است و ممکن است زمان کافی نداشته باشید اما حداقل ۲۰ دقیقه فعالیت را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

فعالیت های بدنی پیشین خود را دنبال کنید

انجام ورزش های قدرتی به تنهایی نمی تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن در طول تعطیلات باشد. ترکیبی از فعالیت های قدرتی و معمولی می تواند بهترین گزینه برای زیاد نکردن وزن در طول تعطیلات باشد.

خوب بخوابید

نه تنها تغذیه می تواند به شما کمک کند که وزن خود را تحت کنترل داشته و سایز کمر خود را حفظ یا آن را کاهش دهید، خوابیدن نیز با کاهش میزان استرس خواهد توانست در کاهش چربی های دور شکم موثر باشد.

دکتر «اسکات کاهان» در مصاحبه ای با واشنگتن پست گفته که کارهایی مانند فعالیت بدنی و ورزش، تغذیه، خواب مناسب و کاهش استرس همگی می توانند در بهبود وضعیت سلامت تاثیرگذار باشند و من واقعا نمی توانم بگویم که کدام از دیگری مهم تر است و در اولیت قرار دارد.